Historien


I 1957 konstruerede den legendariske Colin Chapman den første serie Lotus 7. Han demonstrerede her, at selv små motorer kunne give fremragende præstationer, når de blev kombineret med et letvægts chassis.

Hvis Colin Chapman i dag kunne se Syver racerne, ville han helt sikkert bifalde konceptet, da netop anvendelsen af moderne motorcykelmotorer, som de fleste syvere bruger i dag, giver en helt ekstraordinær høj ydelse i forhold til vægten. Den hyppigst benyttede Yamaha R1 motor på 1000 cc yder mellem 150 og 180 Hk og vejer kun 68 kg inklusive 6 trins sekventielt gearkasse, en vægtbesparelse på 100 kg i forhold til en normal bilmotor/gearkasse. Samtidig repræsenterer disse motorer rendyrket racerteknik og skrigende 12.000 omdr/min. Lige i Colin Chapmans ånd.

Mange, der har overværet et motorløb enten på en racerbane eller foran fjernsynet, har sikkert følt lyst til at prøve kræfter med denne sportsgren, men har opgivet i troen på, at det koster enorme summer at være med. Med SyverRace kan man komme ud at køre rigtigt race til fornuftige penge, og når vi siger race så mener vi race! Med omgangstider som ligger meget tæt på topklasserne, men med budgetter som max. udgør 5% af deres! Samtidig er det tæt race på grund af bilernes ens konstruktion og vægt/effekt forhold.

Bilerne er alle enten originale Lotus Super 7, Caterham’s eller kopier heraf. Dette er meget lette biler der p.g.a. af standard motorer er driftsikre og rimelige at reparere på, men alligevel utrolig hurtige. Bilerne kører med forskellige motorkonstruktioner, da valget af motorer er frit så længe hver hestekraft har mindst 3,0 Kg at slæbe på. Det giver accelerationstider på ca. 4 sekunder fra 0-100 Km/t og en tophastighed i nærheden af 200 Km/t med de gearinger, der er valgt til baneløb.

De fleste biler kører i dag med MC-motorer, hvor specielt Yamaha R1 har vist sig let at installere og vedligeholde. Der anvendes dog også Kawasaki, Suzuki og Honda MC-motorer. MC-motorer skal være ren standard, medens bilmotorer som f.eks. Toyota, Ford, Nissan, Opel og Lotus må modificeres efter specielle regler. Hele klassen er opbygget omkring LoCost ideen, som stammer fra England. Reglementet er konstrueret således, at bilerne er billige og driftsomkostningerne lave.

I denne klasse ønsker vi at have det sjovt sammen, hjælpe hinanden i depotet og køre race på banen for små penge.